Identyfikacja wizualna. Definicja, funkcje i zasady tworzenia

Biznes i Finanse

Pod pojęciem identyfikacji wizualnej kryje się wszystko to, co pozwala odróżnić konkretną firmę od innych, działających w tej samej branży podmiotów poprzez spójną i przemyślaną prezentację wizualną. Pozwala to na stworzenie jednolitej koncepcji marki, która będzie nawiązywała bezpośrednio do jej misji i strategii. O identyfikację wizualną warto zadbać, gdyż jest to jedno z najskuteczniejszych narzędzi pomagających zaznaczyć obecność marki na rynku, podkreślić jej unikalność oraz wyróżnić na tle konkurencji.

Pojęcie identyfikacji wizualnej. Co się pod nim kryje?

Identyfikacja wizualna marki (z ang. Corporate Identity) obejmuje wszystkie elementy, które pozwalają zidentyfikować firmę oraz odróżniają ją od innych, prowadzących podobną działalność podmiotów. Ma na celu stworzenie jednolitej, spójnej we wszystkich aspektach koncepcji wizualnej prezentacji marki, która będzie wprost nawiązywała do jej misji oraz strategii funkcjonowania. To ustalony i zaplanowany zespół reguł i wzorców, które mają na celu budowanie pozytywnego wyobrażenia o firmie, jej produktach i całej działalności.

Dzięki identyfikacji wizualnej firma ma możliwość odróżnienia się od konkurencji oraz zaznaczenia swojej obecności w branży. Właściwie zaprojektowany i wdrożony system identyfikacji wizualnej pomaga jej w budowaniu pozytywnie odbieranego, zgodnego z wizją firmy i jej dążeniami wizerunku, który będzie pozytywnie odbierany przez klientów, kontrahentów i partnerów biznesowych.

Wszystkie zasady jego praktycznego stosowania zbiera tzw. księga identyfikacji wizualnej. Jest to stworzony specjalnie dla firmy katalog, w którym zawarte są wszystkie kluczowe elementy identyfikacji wizualnej. To swoisty zbiór zasad stosowania logo, tworzenia dokumentacji, materiałów reklamowych, opakowań produktów i innych istotnych elementów wizualnych ujętych w systemie identyfikacji wizualnej.

System identyfikacji wizualnej. Jakie elementy go tworzą?

Identyfikacja wizualna marki jest oparta na tych elementach wizualnych, które wspólnie tworzą wizerunek firmy. Najważniejszymi z nich są nazwa firmy oraz jej logo. Oprócz nich, system identyfikacji wizualnej obejmuje także typografię firmową, czyli używane przez przedsiębiorstwo czcionki i kroje pism, a także stałe wytyczne promocyjne, w tym m. in. zasady komponowania reklam czy prowadzenia działań marketingowych w sieci oraz w mediach tradycyjnych.

Właściwie zaprojektowany i wcielony w życie system identyfikacji wizualnej pozwala na nadanie firmie pożądanego, zgodnego z jej koncepcją wizerunku, który będzie jednocześnie pozytywnie odbierany przez jej grupę docelową. Budując system identyfikacji wizualnej, warto kierować się kilkoma podstawowymi zasadami.

Po pierwsze, identyfikacja wizualna marki powinna być zgodna ze specyfiką firmy oraz jej stylem. Po drugie, musi być oryginalna i unikatowa, aby odbiorcy nie mieli wątpliwości, z jakim podmiotem mają do czynienia i nie pomylili go z inną firmą. Po trzecie, wizerunek marki musi być przystępny dla odbiorców oraz zrozumiały – nie może zawierać dwuznaczności ani widocznych sprzeczności. I wreszcie, powinien budzić wyłącznie pozytywne skojarzenia oraz być w pełni zgodny z polityką oraz rzeczywistą działalnością marki.

Ernest Konieczny

Dodaj komentarz

Do Góry